Pages

31 October 2012

. BUKAN MENCACI .

.
Ada sesuatu yang saya nak berkongsi.
Cuma saya tak tahu dari mana nak mula.
Takut ada yang terasa hati. Terus mencaci.

Aku bercerita, berdasarkan pengalaman sendiri.
Maaf kalau ada yang terasa hati.

Bertunang bukanlah tiket dia itu sudah jadi yang halal bagi awak.
Bertunang itu juga bukanlah pengesahan yang dia bakal imamkan tiap solat awak.

Rasanya.
Hampir saban hari awak update FB awak, memaki hamun seseorang dari masa lampau tunang awak.
Dia itu la. Dia ini la.
Ya. Saya tahu. Jejaka itu dah sahih jadi tunang awak.
Tapi tunang saja kot?
Belum jelas lagi yang awak tu tulang rusuk kiri si dia.
Awak memaki hamun kaum sejenis awak. Awak tak rasa awak sama taraf dengan dia?
Ya. Saya tahu jugak seseorang tu sedang cuba memecahbelahkan hubungan awak dengan tunang awak.
Tapi tidak ke awak terfikir.
Kalau dah jodoh awak dan dia kuat.
Dan telah ditulis semenjak azali oleh DIA.
Kenapa awak perlu bertindak macam orang tak berilmu?
Malu la.
Bergaduh sebab lelaki?
Itu pun belum pasti?

Jangan kata saya tak memahami situasi.
Sebab saya dah lalui apa yang awak tengah hadapi.

Saya pernah bertunang.
Dan antara kami, wujudnya seseorang lain yang menghuni hati dia.
Mungkin aku sedih. Tapi melenting?
Tanyalah ahli keluarga aku. Kawan-kawan aku.
Hanya seorang dua yang tahu hal ini.
Buat apa aku nak burukkan kaum aku. Tunang aku.

Ya. mungkin.
Aku lebih berpegang pada janji DIA.
Andai benar dia tu jodoh aku. Kenapa aku harus ragu?
Tapi sayangnya.
Kesabaran aku. Menunjukkan hal sebenarnya.
Aku teruskan hidup.
Hampir bertahun.

Sekadar nak tunjukkan pada awak.
Usahlah dilayan kerenah mereka.
Awak nak risau apa. Yang patah tumbuh, hilang berganti.
Kalau betul dia jodoh awak, alhamdulillah.
Kalau tak, berdoa pada DIA.
Moga dipertemukan dengan seseorang yang mampu membimbingmu ke jalan Ilahi.

Tak perlu merendahkan maruah diri.
Untuk cinta manusia.

Tanya hati. Tanya diri.
Semak iman.

Kita dah cukup sempurna?
.
  

No comments:

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik