Pages

05 July 2011

. SAHABAT .

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera .

Hati si rama-rama :)

Dimudahkan cerita.
Sahabat mencari kita hanya bila dia terasa keseorangan.
Antara sahabat dan pasangan (hubungan SUAMI -ISTER terkecuali), andai terpaksa membuat pilihan. Mana satu keutamaan anda?

Saya pun pernah ada kekasih, bergelar tunang lagi.
Tapi tidaklah sehingga saya abaikan hubungan persahabatan saya dengan lain-lain.
Saya masih keluar melepak dengan mereka sekali-sekala.
Tapi kadang saya tak faham dengan sesetengah orang ni, bila mereka dah ada pasangan sebagai peneman.
Kenapa mesti mereka lupakan teman-teman?
Terutama sekali teman-teman yang sentiasa korbankan masa mereka untuk anda.

Sebelum COUPLE, anda masih SINGLE.
Dengan siapa anda meluah rasa? Dengan siapa anda ajak teman shopping? Dengan siapa anda minta pendapat tentang itu-ini?
Saya berani kata, pastinya sahabat yang anda gelarkan BFF. Dengan dialah semuanya anda bercerita.
Si sahabat pun setialah menemani anda.

Tapi katakanlah, satu hari tu.
Anda terjumpa seseorang yang anda gelarkan pasangan hidup anda atau bahasa mudahnya PAKWE/MAKWE.
Masa anda pastinya selalu untuk dia. Nak menjaga hati pasangan katanya.
Si sahabat bersabar dan mendiamkan diri saja. Nak bersuara, bimbang dikatakan tak boleh tengok kawan bahagia.
Tapi pandai pula anda cari dia bila anda bergaduh dengan pasangan anda. Anda mengadu itu-ini dengan dia. Si sahabat sentiasa menasihati. Anda menangis sebab pasangan anda tak peduli tentang anda. Si sahabat ni cuba menceriakan anda.
Kemudian anda diam. Si sahabat ni risau. Rupanya-rupanya anda dah berbaik dengan pasangan anda. Gaduh-gaduh manja katanya.

"Patutlah...."

Anda bergaduh, anda cari sahabat anda.
Anda bahagia, anda cari pasangan anda.
Begitulah situasinya berulang.

Sampai satu tahap. Bila si sahabat ini rindu sangat dengan saat-saat dulu. Di ajaknya la anda untuk keluar seperti dulu. Shopping, melepak. Tapi jawapan yang ada...

"Nak kena minta izin dia dulu"
"Dia tak bagi la"
"Lain kali kita jumpa ye"

Sehingga kini, tiada lain kali yang anda katakan itu.

Ketahuilah sahabat, saya rindu sangat saat-saat dulu.
Mungkin anda tak terasa seperti apa yang saya rasa, tapi sekurang-kurangnya selamilah apa yang saya rasa.

Wassalam.




"Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang, janganlah pula anda menambah dukanya"


No comments:

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik